Hej,
Kul att se att så många tunor fortfarande är i gott skick.
Tänkte berätta lite om förhistorien.

Min far Bengt Filling ritade en drömbåt runt 1960,
Den byggdes i mahogny på Hammars varv utanför Askersund 1962.
Den utrustades med en Albin O411 Bensin / Fotogen och kostade 35000:-
Båten såldes efter 40 år till Johan Ek och är fortfarande i mycket fint skick.
Ytterligare två båtar byggdes på samma ritningar, en till i mahogny och en i ek.
Båtarna blev mycket uppskattade och någon gång i mitten av 60-talet tog Ivar Ohlsson,
som då var på BPA smide i Eskilstuna över ritningarna, förstorade den (orginalmåtten på vår båt är 8,55/2,55m)
Han byggde sig en egen båt och resten är historia...
Kuriosa: Det blå förseglet på bilden kommer från en tuna som då ägdes av Bosse Mårdén i Eskilstuna,
blev över då han bytte till högre rigg.

Har mer bilder och info om det är intressant.

MVH  Anders Filling
Det kom ett mail med mycket intressant information om Tunakryssarens urprung. Vi ser fram emot mer info och bilder från Anders.