Sabine
Vi (familjen Anita och Sara Hagelin och Lasse Melin) har Tunakryssare nr 45 Sabine med hemmahamn i Stocksund strax norr om Stockholm.
Den är av standardvarianten med akterruff, pentry i styrhytten och dinett på babords sida i salongen.
Motorn är en Perkins 4236 på 72 hk. Från början satt någon slags Volvomotor i båten, men förra ägaren (Lasse Mårtensson i Vaxholm) bytte den eftersom han tyckte att den var för surrig.
Vi har haft båten sedan vintern 1981. Att vi köpte den var en slump. Vi hade redan sett ut en annan båt i Oxelösund som vi hade bestämt att köpa när Anitas kollega, som var slöjdlärare, frågade om vi inte ville titta på hans båt innan vi slog till.
Det visade sig vara en Tunakryssare som låg i Vaxholm. Vi var tveksamma först, men efter en provtur (på nyårsdagen) runt Vaxholm, bestämde vi oss. Vi har inte ångrat oss.
Båten hade en extra köl påsvetsad, men var inte riggad när vi köpte den.
Vi har senare riggat den (med en Balladmast som kapats nedtill så att den står på salongstaket), satt på ett peke och monterat in en elektrisk servopump till styrningen så att man kan stå ute och styra med "sladd".
Vi träffade en familj i Vaxholm förra sommaren som just hade köpt en Tunakryssare och var på väg norrut för vidare transport till Östersund.
I skrivande stund står Sabine på land för en ordentlig genomgång och upprustning. Vi tog upp den ur sjön den 1 maj och hoppas lägga i igen före midsommar. Båten har legat i sjön i 5 år, men klarat sig väldigt bra ändå. Lite havstulpaner och en del ytrost i vatttenlinjen, men ingenting farligt. Listan på vad som ska göras är lång. Naturligtvis skrapning, viss blästring och målning, såväl under som över vattenlinjen och nya zinkanoder. Båten har haft vinröd, svart och nu senast Havannabrun bordläggning. Nu kommer den att bli marinblå med vit vattenlinje.
Därutöver byte av propelleraxeltätning (till en vattensmord och underhållsfri variant från Vetus), ny hydraulstyrning (den gamla var helt utsliten och hade börjat läcka olja), en elektrisk fjärrstyrbar ventil till kylvattenintaget, sjövattenfilter till kylvattnet, elektrisk länspump med oljefilter för slagvatten från motorrummet, ny oljekylare för motoroljan (den gamla var integrerad i värmeväxlaren, men hade korroderat så att den läckte ut olja), div ny el med automatsäkringar mm mm.
En annan sak som jag också ska ordna är problem med rost i kölsvinet i akterruffen pga läckage från propelleraxeln. Eländigt ställe att arbeta på, man måste vara akrobat av det mer avancerade slaget för att klara det. Tryckluftsdriven nålhammare och hörselskydd :-(
Men alltihop ska bli väldigt fint när det är klart :-)
Med vänlig hälsning
Nicholas Melin
Stocksund
E-post: nm@c-cap.se
Sabine 1
Sabine 2
Sabine 3
Sabine 4
Sabine 5